Často kladené otázky

Čo je dopravná karta?
Dopravná karta (ďalej len DK) poskytuje informácie o druhu a dobe platnosti zľavy, slúži ako nosič elektronickej peňaženky, jednorazového cestovného lístka, predplatného cestovného lístka a tiež denného cestovného lístka v elektronickej podobe.

Čo získam, ak si zakúpim dopravnú kartu?
Používanie dopravnej karty zrýchľuje a zlacňuje prepravu v našich autobusoch. Pri nastupovaní do autobusu nemusíte hľadať drobné peniaze, resp. nemusíte mať pri sebe ani peňaženku. Platnosť karty je 5 rokov, preto aj keď cestujete párkrát ročne a dopravná karta sa Vám oplatí.

Kredit na elektronickej peňaženke je navyše prenosný, takže s jednou kartou môže cestovať viac cestujúcich.

Ako si vybavím dopravnú kartu?
Kartu si vybavíte online prostredníctvom stránky www.ubian.sk alebo na počkanie v našom klientskom centre. 1.) Ak si chcete kartu vybaviť online (na stránke www.ubian.sk), postup je nasledovný:
• vytvorte si účet (zaregistrujte sa)
• zvoľte možnosť Nová karta > Nová dopravná karta
• vyplňte osobné údaje a vyberte spôsob doručenia (poštou alebo osobne v našom klientskom centre)
• zvoľte si typ karty, nahrajte fotku a priložte potrebné dokumenty
• Vašu žiadosť následne prijmeme a spracujeme.

2.)Ak si chcete kartu vybaviť v klientskom centre, budete potrebovať:
• vyplnenú žiadosť (nájdete ju aj na našej stránke v sekcii Pre cestujúcich > Dopravná karta DPMM)
• doklad totožnosti (pri maloletých kartičku poistenca alebo rodný list)
• aktuálnu fotografiu, ktorú Vám v klientskom centre naskenujeme (je možné použiť aj fotografiu z občianskeho preukazu, príp. iného dokladu)
ak máte nárok na zľavu z cestovného (ste držiteľom preukazu ŤZP/ŤZP-S alebo ste držiteľom Janského plakety/Kňazovického medaily), bude potrebné predložiť aj tieto dokumenty
• ak navštevujete strednú alebo vysokú školu, požiadajte školu o vyplnenie časti „Potvrdenie o návšteve školy“ na žiadosti. Od žiakov do dovŕšenia 18. roku veku toto potvrdenie nevyžadujeme.

Kto má nárok na zľavnené cestovné?
1. Deti
• Od 6. roku veku (vrátane) do dovŕšenia 18. roku veku.
• Pri vybavovaní karty nie je potrebné dokladať potvrdenie o návšteve školy.

2. Žiaci a študenti do dovŕšenia 26. roku veku:
• Žiaci základných a stredných škôl v dennej forme štúdia (podľa zákona č. 245/2008 Z. z.).
• Študenti vysokých škôl v dennej forme štúdia (podľa zákona č. 131/2002 Z. z.).
• Študenti študujúci v zahraničí, ktorých štúdium je rovnocenné so štúdiom na školách v SR.

Ak ste žiakom ZŠ, SŠ alebo študenti VŠ a máte viac ako 18 rokov, musíte doložiť potvrdenie o návšteve školy na daný školský rok.

3. Dôchodcovia
• Občania odo dňa dovŕšenia 63.roku veku, ktorí nemajú nárok na osobitné cestovné podľa Tarify DPMM.

4. Osoby s ťažkým zdravotným postihnutím
• Držitelia preukazov ŤZP a ŤZP-S, ako aj ich sprievodcovia, ktorí nemajú nárok na osobitné cestovné podľa Tarify DPMM.

5. Darcovia krvi
• Držitelia Jánskeho plakety a Kňazovického medaily s dopravnou kartou DPMM a s trvalým pobytom mimo mesta Martin. Pre občanov Martina platí osobitné cestovné podľa Tarify DPMM.

Ak si chcete uplatniť zľavnené cestovné, je potrebné preukázať sa platným dokladom, ktorý potvrdzuje nárok na zľavu (napr. preukaz žiaka/študenta, preukaz ŤZP, ŤZP-S, doklad o veku a pod.).

Kto má nárok na osobitné cestovné?
Na osobitné cestovné majú nárok:
• ťažko zdravotne postihnuté osoby s trvalým pobytom v meste Martin, ktoré sú držiteľmi preukazov ŤZP a ŤZP-S
• občania odo dňa dovŕšenia 63. roku veku s trvalým pobytom v meste Martin
• držitelia Janského plakety a Kňazovického medaily s trvalým pobytom v meste Martin, ktorým boli plakety a medaily udelené Slovenským Červeným krížom.

Ak si chcete uplatniť nárok na osobitné cestovné, musíte si vybaviť príslušnú dopravnú kartu DPMM a zaplatiť ročný poplatok za správu zľavy. Ročný poplatok sa sťahuje automaticky z kreditu na dopravnej karte po priložení na čítacie zariadenie v autobuse alebo na klientskom centre. Kredit si môžete zakúpiť v autobuse, online na www.ubian.sk alebo v klientskom centre.

Osobitné cestovné platí len na linkách DPMM. Neplatí u ostatných dopravcov zapojených do IDS PLUS.

Čo ak nechcem plastovú dopravnú kartu?
Ak si neželáte plastovú dopravnú kartu, máte dva spôsoby založenia a to:
• cez mobilnú aplikáciu IDS PLUS založiť účet. Po úspešnej registrácii si v aplikácii môžete kupovať jednorazové aj predplatné lístky. Ak máte nárok na zľavu, môžete si požiadať o aktiváciu zľavneného profilu. Po jeho schválení aplikácia bude slúžiť nielen na nákup lístkov, ale aj ako preukaz na zľavu.
• cez Ubian založiť účet. Po úspešnej registrácii si viete požiadať o virtuálnu dopranú kartu. Môžete kupovať jednorazové aj predplatné lístky. Ak máte nárok na zľavu, môžete si požiadať o aktiváciu zľavneného profilu. Viete tak urobiť cez Virtuálna dopravná karta v mobile | Ubian.sk.

Koľko stojí vydanie dopravnej karty?
Cena dopravnej karty je stanovená v cenníku DPMM, no obyvatelia mesta Martin majú nárok na prvú dopravnú kartu zdarma (poplatok je hradený mestom Martin). V prípade straty karty si poplatok za vyhotovenie novej dopravnej karty hradí sám cestujúci.

Ako si predĺžim zľavu na dopravnej karte, ak som žiak/študent?
Zľavu si môžete za poplatok predĺžiť v našom klientskom centre alebo zdarma online na www.ubian.sk (príp. v mobilnej aplikácii UBIAN). Podrobnosti sú v sekcii Pre cestujúcich > Predĺženie nároku na zľavu na dopravnej karte.

Môžem používať kartu ISIC namiesto dopravnej karty?
Môžete. Ak ste študent a svoju ISIC kartu chcete používať na dopravu, musíte si najprv aktivovať samostatnú dopravnú aplikáciu cez sieť verejných UNITerminálov. Následne navštívte naše klientske centrum, kde si zakúpite predplatný cestovný lístok alebo kredit na elektronickú peňaženku, príp. si zakúpte kredit u vodiča v autobuse.

Kde si môžem zakúpiť kredit na elektronickú peňaženku?
Kredit si môžete zakúpiť v hotovosti v ktoromkoľvek autobuse (minimálny vklad 5 €), online na www.ubian.sk (príp. v mobilnej aplikácii UBIAN) alebo v našom klientskom centre.

Kde si môžem zakúpiť predplatný cestovný lístok?
Predplatný cestovný lístok (tzv. mesačník) si môžete zakúpiť online na www.ubian.sk (príp. v mobilnej aplikácii UBIAN) alebo v našom klientskom centre. Predplatný cestovný lístok nie je možné zakúpiť ani predĺžiť v autobuse

Ako mám postupovať pri nastupovaní do autobusu?
Do autobusov DPMM nastupujte prvými dverami. Ostatné dvere sú určené na výstup. Druhými dverami môžu nastupovať len cestujúci s detským kočíkom alebo na invalidnom vozíku.

Ak máte dopravnú kartu, po nastúpení do vozidla ju priložte k čítaciemu zariadeniu, ktorý Vám vydá cestovný lístok. Rovnako postupujte, aj keď máte predplatný cestovný lístok alebo keď prestupujete. Na čítacom zariadení v autobuse zároveň môžete dokúpiť cestovný lístok spolucestujúcim po zvolení správneho typu lístka.
Ak máte lístok v aplikácii IDS PLUS, stačí ho priložiť ku skeneru QR kódov, ktorý vyhodnotí jeho platnosť. Ak je skener nefunkčný, preukážete sa vodičovi lístkom na odomknutom mobile.
U vodiča je možné v doplnkovom predaji zakúpiť si jednorazové a denné lístky v hotovosti alebo platbou cez bankovú kartu.

Akú platnosť majú lístky v MHD Martin?
Všetky jednorazové cestovné lístky (vrátane dokupovaných CL) v elektronickej alebo papierovej podobe, zakúpené v hotovosti, z elektronickej peňaženky, mobilnej aplikácie alebo bankovej karty sú prestupné a umožňujú Vám vykonať neobmedzený počet ciest v tarifnej oblasti Mesto Martin (Martin, Vrútky, Bystrička, Lipovec, Turčianske Kľačany) počas doby platnosti vyznačenej na lístku.
Sieťové cestovné lístky (vrátane dovozného lístka) Vám umožňujú cestovať vo všetkých zónach Integrovaného dopravného systému Žilinského samosprávneho kraja (IDS PLUS).

Ako mám postupovať pri strate alebo poškodení dopravnej karty?
Ak Vám prestala fungovať dopravná karta, navštívte naše klientske centrum, kde Vašu reklamáciu vybavíme. Ak je karta viditeľne poškodená v dôsledku nesprávneho používania, reklamácia sa neuznáva.

• Pri reklamácii môžete požiadať o prenos zostatku na novú alebo inú kartu alebo o jeho vyplatenie v hotovosti. Ak je karta poškodená a nedá sa načítať, zostatok prenesieme po troch kalendárnych dňoch od reklamácie.
• Ak na reklamovanej karte bol nahratý predplatný cestovný lístok, bude Vám prenesený na novú DK, príp. vystornujeme a vrátime Vám neprecestovanú čiastku. Takýto úkon Vám vieme urobiť na kontaktnom mieste. Výpočet a podmienky storna predplatných cestovných lístkov nájdete v Tarife DPMM.

Ak ste kartu stratili, kontaktujte nás prostredníctvom infolinky alebo navštívte naše klientske centrum.

• Stratenú kartu zablokujeme a po troch kalendárnych dňoch od zablokovania môžete požiadať o prenos zostatku.
• Ak na stratenej karte bol nahratý predplatný lístok, prenesieme Vám ho na novú kartu, príp. ho vystornujeme a vrátime Vám neprecestovanú čiastku. Výpočet a podmienky storna predplatných cestovných lístkov nájdete v Tarife DPMM.

U ktorých dopravcov môžem využiť dopravnú kartu DPMM? Akceptujete aj karty iných dopravcov?
Dopravnú kartu DPMM je možné využívať u dopravcov zapojených do systému Transcard (zoznam nižšie). Platí to aj naopak – dopravné karty uvedených dopravcov sú platné aj v autobusoch DPMM.

AD Púchov eurobus
ARRIVA Liorbus MDS Považská Bystrica
ARRIVA Michalovce SAD Dunajská Streda
ARRIVA Nitra SAD Humenné
ARRIVA Nové Zámky MHD Lučenec
ARRIVA Trnava SAD Poprad
DPM Košice SAD Prešov
DPM Martin SAD Prievidza
DPM Považská Bystrica SAD Trenčín
DPM Prešov SAD Žilina
DPM Žilina SKAND Skalica
DZS MKTRANS